تعرفه گذاری خدمات پرستاری در فراموشی
جام‌جم آنلاین از بی‌توجهی مدیران نظام سلامت نسبت به  اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات‌ پرستاری گزارش می‌دهد

 تعرفه گذاری خدمات پرستاری در فراموشی

دبیرکل خانه پرستار کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین نسبت به عواقب تعرفه‌گذاری نامناسب خدمات پرستاری هشدار می‌دهد

کاریکاتوری از تعرفه گذاری خدمات پرستاری | جذب و اخراج پرستاران با اوج و فرود کرونا

حرف و حدیث‌ها درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دوباره بالا گرفته است از سازمان نظام پرستاری خبر می‌رسد که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به ایستگاه آخر رسیده است. اما دبیرکل خانه پرستار کشور تاکید می‌کند تعرفه گذاری انجام شده آنقدر نامناسب است که نمی‌توان آن را تعرفه گذاری خواند و به عبارتی دیگر کاریکاتوری از قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۰۱
نویسنده مهدی آیینی

کاریکاتوری از تعرفه گذاری خدمات پرستاری | جذب و اخراج پرستاران با اوج و فرود کرونا

به گزارش جام جم آنلاین، جامعه پرستاری کشور مطالبات بر زمین مانده زیادی دارد از تعرفه گذاری خدمات پرستاری گرفته تا بلاتکلیفی پرستاران شرکتی.

در این بین یکی از مطالبات مهم جامعه پرستاری کشور بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که به حدود 15 سال پیش بر می‌گردد. پرستاران امیدوارند با اجرای تعرفه گذاری روند ‌پرداختی‌ها‌ در نظام سلامت رنگ و بوی عدالت به خود بگیرد و‌ اندکی از بار رنج آنها کاسته شود.‌

اختلاف تا 100 برابر

پای حرف‌های پرستاران کشور که بنشینید آنها از این گلایه دارند که تفاوت پرداختی‌ها در نظام سلامت کشورمان بسیار ناعادلانه است و در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مشابه آن را پیدا کرد‌، چراکه در برخی موارد اختلاف پرداخت‌ها تا 100 برابر نیز می‌رسد. علاوه براین آنها معتقدند مزد برخی از خدماتی که آنها انجام می‌دهند به جیب پزشکان می‌رود.

در تازه‌ترین اظهار نظر محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری از این خبرداده که ‌ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به ایستگاه آخر رسیده است و به زودی اجرا خواهد شد.

این درحالی است که محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور معتقد است تعرفه گذاری خدمات پرستاری به شکلی انجام شده که نمی‌توان نام آن را تعرفه گذاری گذاشت.

او درباره ‌آخرین خبرها از تعرفه گذاری خدمات پرستاری به جام جم آنلاین می‌گوید: ادعا می‌کنند تعرفه گذاری خدمات پرستاری در آستانه اجراست. اما به نحوی آن را آماده کرده‌اند که پرستاران از اجرای تعرفه گذاری پشیمان شده‌اند، چراکه بحث بی‌عدالتی ‌کماکان در آن باقیمانده است.‌

آن طور که او توضیح می‌دهد در اجرای تعرفه گذاری به خواسته‌های پرستاران توجه نشده است و به شکلی به این مساله پرداخته‌اند که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مشابه آن را پیدا کرد.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری در نیم صفحه!

دبیرکل خانه پرستار کشور معتقد است آنچه که برخی مسؤولان از آن به عنوان تعرفه گذاری خدمات پرستاران یاد می‌کنند شباهتی به تعرفه گذاری خدمات پزشکان و دیگر گروه‌ها فعال در مراکز درمانی ندارد.

او ادامه می‌دهد: آنچه قرار است به زودی اجرا شود کاریکاتوری از تعرفه گذاری خدمات پرستاری و به قول معروف من‌درآوردی است  که در نیم صفحه تنظیم شده است.

آن طور که شریفی مقدم توضیح می‌دهد به این شکل تعرفه خدمات گروه پرستاری در24 ساعت برای یک بیمار‌ چیزی حدود 90هزار تومان می‌شود که از حق ویزیت یک پزشک هم کمتر است.

به گفته او این نحوه از تعرفه گذاری به نفع بیماران نیز نیست، چون میزان تعرفه برای پرستاری از جوانان و افراد سالخورده که به مراقبت بیشتری نیاز دارند، یکسان در نظر گرفته شده است.

 دبیرکل خانه پرستار درباره نحوه مشخص کردن تعرفه‌های خدمات در نظام سلامت توضیح می‌دهد: براساس شاخص‌هایی مانند میزان خطر برای پزشک و بیمار، مدت زمان و مدرک تحصیلی برای خدمات تعرفه در نظر گرفته می‌شود.‌

به این ترتیب در کتابی به نام ارزش‌های نسبی 10هزار خدمت ارزش گذاری شده است در این بین 9000 خدمت برای پزشکان است و سایر موارد در نظر گرفته شده برای گروه‌هایی مانند بینایی سنجی است .

به گفته شریفی مقدم در این بین فقط به خدمات پرستاران پرداخته نشده است.

او مثال دیگری نیز درخصوص تعرفه گذاری خدمات پزشکان مطرح می‌کند: برای نمونه برای بخیه زدن  حالت‌های مختلفی در نظر گرفته‌اند، مثلا اگر بخیه روی صورت، روی بدن، در شرایط اورژانسی، برای شخص زیر پنج سال و ... انجام شود تعرفه‌های متفاوتی دارد.‌

شریفی مقدم  تاکید می‌کند: جامعه پرستاری نیز انتظار شفافی دارد و می‌خواهد خدمات آنها نیز براساس همین ترازو وزن شود و برای آنها تعرفه در نظر بگیرند.

‌از پرستاران بر پرستاران

جامعه پرستاری کشور نیز مانند پزشکان خدمات بسیاری به بیماران ارائه می‌کند، از جان گذشتگی و زحمات آنها را در موج‌های گذشته کرونا نمی‌توان فراموش کرد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند تعرفه گذاری مناسب خدمات، مانند آنچه برای پزشکان و دیگر گروه‌های فعال درمراکز درمانی در نظر گرفته شده حق طبیعی آنهاست.

دبیرکل خانه پرستار کشور عنوان می‌کند: پرستاران‌ 6000 نوع خدمت ارائه می کنند‌. در این بین شاید وزن خدمات آنها پایین‌تر از پزشکان باشد. اما فراموش نکنیم که خدمات آنها پرتکرارتر است.

‌‌او با اشاره به اینکه تعرفه گذاری انجام شده برای خدمات پرستاری مبنای کارشناسی ندارد، ادامه می‌دهد: پشت این ماجرا ‌ سازمان‌ ‌نظام پرستاری قرار دارد که به نظر می‌رسد توسط ‌ سیستم پزشک سالار خریداری شده است. به همین دلیل می‌توان گفت پرستاران علیه پرستاران عمل کرده‌اند.

‌به گفته شریفی مقدم قطعا‌‌ اجرای چنین تصمیمی سبب ایجاد نارضایتی گسترده در جامعه پرستاری کشور خواهد شد.‌

آن طور که او توضیح می‌دهد دست‌کم مسؤولان می‌توانند به جای اجرای این تعرفه‌گذاری نامناسب ‌‌ 200 خدمت پرستاران را که در کتاب ‌ارزش های نسبی نیز آمده به  پرستاران برگردانند، چراکه این خدمات را پرستاران انجام می‌دهند. اما هزینه آن به پزشکان پرداخت می‌شود. ‌

بازی با پرستاران در دوران کرونا

کاریکاتوری از تعرفه گذاری خدمات پرستاری | جذب و اخراج پرستاران با اوج و فرود کرونا

اوایل امسال بود که  رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری از تمدید نشدن قرار داد پرستاران 89 روزه خبر داد و از این گفت که حدود‌4000پرستاری که در نوبت استخدام بوده‌اند، بیکار شده‌اند‌.

به همین دلیل کم نیستند پرستارانی که می‌گویند دولت در دوران اوج کرونا و روزهای سخت بیماری آنها را به کار گرفت. اما بعد از فروکش کردن کرونا آنها را فراموش کرده است.

دبیرکل خانه پرستار کشور با اشاره به اینکه اکنون حدود 100هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد، عنوان می‌کند: این درحالی است که کشور به 100هزار پرستار نیز نیاز دارد. اما مشخص نیست که چرا این پرستاران استخدام نمی‌شوند.

او ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی مسؤولان بحث به کارگیری پرستاران شرکتی و 89 روزه را مطرح کرده‌اند که ما معتقدیم این شیوه بهره‌کشی از نیروی کار پرستاری آن هم با حداقل‌های ممکن است.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه با پرستاران شرکتی نیز بدعهدی صورت گرفته است، می‌افزاید: این روزها نیز با افزایشی شدن روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور زمزمه‌های به کارگیری دوباره پرستاران مطرح شده است. اما به نظر می‌رسد پس از عبور از پیک هفتم  نیز دوباره پرستاران را فراموش می‌کنند.‌

نظام سلامت کشور از نبود نیروی متخصص رنج می‌برد، برای نمونه ‌دست‌کم به 100هزار پرستار نیاز است تا خدمات مناسبی به بیماران ارائه شود،‌ این درحالی است که آمار پرستاران بیکار کشور نیز حدود 100هزار نفر برآورد می‌شود. نگران کننده‌تر اینکه رفتارهای نامناسب با پرستاران مانند تنظیم قراردادهای 89 روزه با پرستاران و بی‌توجهی به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سبب شده بسیاری از پرستاران به فکر مهاجرت از کشور باشند، اتفاقی سبب ضعیف‌تر شدن نظام سلامت کشور خواهد شد.

 مهدی آیینی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها